User Info
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
Kwiecieñ 10, 2025, 13:04:33

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
News Box

Key Stats
4001 wiadomo¶ci w 159 w±tkach, wys³ane przez 30 u¿ytkowników
Najnowszy u¿ytkownik: Tugemir
Strona g³ówna | Pomoc | Szukaj | Kalendarz | Zaloguj siê | Rejestracja
  Poka¿ wiadomo¶ci
Strony: [1] 2 3 4
1  Rozdro¿a / Karczma / Odp: Ober¿a pod Krwawym Toporem : Sierpieñ 30, 2011, 09:56:40
Nie koledzy ze wsi.
2  Rozdro¿a / Karczma / Odp: Ober¿a pod Krwawym Toporem : Sierpieñ 29, 2011, 03:48:59
Nie ¿ebym by³ wredny i upierdliwy ale muszê wam zdaæ relacjê od tubylców. Wasz ostatni pokaz w £aszczowie (jak i poprzedni) zebra³ bardzo negatywne opinie w¶ród moich znajomych. Nie chce przytaczaæ wulgarnych epitetów do 4 osobowego klina. Do innych zarzutów nale¿ny ¿e bawi³y siê dobrze wy³±cznie dzieci. Ta informacja jest przeznaczona dla was i nie ma w niej z³o¶liwo¶ci ani chêci zaszkodzenia. Nie mam zamiaru oceniaæ po pog³oskach pomimo ¿e s± od moich dobrych znajomych. 
3  Inicjatywy / Wyprawy / Odp: Wilczy trop 2011 : Czerwiec 28, 2011, 16:22:58
Ilu ludzi od was jedzie i czy bêdziecie mieæ jakie¶ miejsca wolne bo mo¿liwe ¿e Przedwoj z Zamo¶cia bêdzie chcia³ z wami jechaæ.
4  Odtwarzanie / ¯ycie codzienne / Odp: Zwyczaje i obyczaje : Czerwiec 16, 2011, 21:40:54
Przek³ady oryginalnych tekstów i o  obyczajach  o których wspominali¶cie

 1 o pañstwie Mieszka I  Spoko

Ibrahim ibn Jakub, Relacja z podró¿y do Europy ¦rodkowej   
Cyt. za: S³owiañszczyzna pierwotna
                       
                   
   A co siê tyczy kraju Meszko, to [jest] on najrozleglejszy z ich krajów. Obfituje on w ¿ywno¶æ, miêso, miód i rolê orn±. Pobierane przez niego podatki [stanowi±] odwa¿niki zbiorniki na wodê. Wodê tê lej± na rozpalony piec i podnosz± siê k³êby pary. Ka¿dy z nich ma wiecheæ z trawy, którym porusza powietrze i przyci±ga je ku sobie. Wówczas otwieraj± siê im pory i wychodz± zbêdne substancje z ich cia³. P³yn± z nich strugi [potu] i nie zostaje na ¿adnym z nich ani ¶ladu ¶wierzbu czy strupa. Domek ten nazywaj± oni: al-istba [...].
   [...] g³o¶no objawiaj± rado¶æ i ciesz± siê przy paleniu zmar³ego i twierdz±, ¿e ich rado¶æ i g³o¶ne oznaki wesela [pochodz±] st±d, ¿e pan jego [tj. zmar³ego] zmi³owa³ siê nad nim. ¯ony zmar³ego kraj± sobie rêce i twarze no¿ami, a gdy która z nich twierdzi, ¿e go kocha, zawiesza sznur i wspina siê ku niemu po sto³ku, po czym obwi±zuje sobie nim szyjê. Potem wyrywaj± spod niej sto³ek, a ona pozostaje zawieszona, drgaj±c a¿ skona, po czym zostaje spalona i ³±czy siê ze swym mê¿em.




Nestor1 o zwyczajach S³owian wschodnich 
   
Nestor, Powie¶æ wriemiennych lei (Powie¶æ minionych lat)   
Cyt. za: Kroniki staroruskie, wybra³, wstêpem i przypisami opatrzy³ F. Sielicki, Warszawa 1987


Mieli za¶ zwyczaje swoje i prawa ojców swoich, i podania, i ka¿dy szczep swój obyczaj. Polanie tedy mieli zwyczaje ojców swoich proste i skromne: wstydliwo¶æ wobec swoich synowie i sióstr, i matek, i ojców swoich, a synowe wobec ¶wiekrów i dziewierzów wielk± mia³y wstydliwo¶æ. Stad³a u nich bywa³y we zwyczaju. Oblubieniec nie chadza³ sam po narzeczon±, jeno przyprowadzano mu j± wieczorem, a nazajutrz przynoszono jej wiano. Za¶ Drewlanie ¿yli po zwierzêcemu, jak bydlêta; zabija³ jeden drugiego, jedli wszystko nieczyste, stade³ u nich nie bywa³o, jeno porywali dziewice u wody. I Radymicze, i Wêtycze, i Siewierzanie jednakie mieli zwyczaje, ¿yli po lasach jak wszelki zwierz, jedli wszystko nieczyste, nie znali skromno¶ci wobec ojców i synowie. Stade³ u nich nie bywa³o, jeno igrzyska miêdzy sio³ami. Schadzali siê na igrzysku na pl±sy i ¶piewali ró¿ne pie¶ni biesowskie. Tu porywali ¿ony sobie, z którymi siê ju¿ wprzód umówili, a mieli po dwie i trzy ¿ony. A gdy kto umar³, wyprawiali mu tryznê. Uk³adali wielki stos, na nim po³o¿yli umar³ego i spalili. Zabrawszy potem ko¶ci, wk³adali je w ma³e naczynie i stawiali na s³up przy drogach. Tak robi± i dzi¶ Wêtyczanie. Tak samo robili Krywicze i inni poganie, nie znaj±cy boskich przykazañ, jeno sami sobie przykazanie stanowi±cy.

1 Nestor (1053-1113) — kronikarz ruski, mnich.



Thietmar o przyjêciu chrze¶cijañstwa przez Mieszka I

Thietmar, Kronika, prze³o¿y³ i przypisami opatrzy³ M.Z. Jedlicki.   
Cyt. za J. Dowiat, Historia dla klasy I liceum ogólnokszta³c±cego, Warszawa 1981.
           
   Przedstawiê resztê czynów znakomitego ksiêcia Polan, Mieszka, o którym pisa³em
szeroko w poprzednich ksiêgach. W czeskiej krainie poj±³ on za ¿onê szlachetn±
siostrê Boles³awa Starszego1, która okaza³a siê w rzeczywisto¶ci tak±, jak brzmia³o
jej imiê. Nazywa³a siê bowiem po s³owiañsku Dobrawa, co w jêzyku niemieckim
wyk³ada siê: dobra. Owa wierna wyznawczyni Chrystusa, widz±c swego ma³¿onka
pogr±¿onego w wielorakich b³êdach pogañskich, zastanawia³a siê usilnie nad tym,
w jaki sposób mog³aby go pozyskaæ dla swej wiary. Stara³a siê go zjednaæ na
wszelkie sposoby, nie dla zaspokojenia trzech ¿±dz tego zepsutego ¶wiata, lecz
dla korzy¶ci wynikaj±cych z owej chwalebnej i przez wszystkich wiernych po¿±danej
nagrody w ¿yciu przysz³ym.
   Umy¶lnie postêpowa³a ona przez jaki¶ czas zdro¿nie, aby pó¼niej móc d³ugo dzia³aæ dobrze. Kiedy mianowicie po zawarciu wspomnianego ma³¿eñstwa nadszed³ okres wielkiego postu i Dobrawa stara³a siê z³o¿yæ Bogu dobrowoln± ofiarê przez wstrzymy­wanie siê od jedzenia miêsa i umartwianie swego cia³a, jej ma³¿onek namawia³ j± s³odkimi obietnicami do z³amania postanowienia. Ona za¶ zgodzi³a siê na to w tym celu, by z kolei móc ³atwiej zyskaæ u niego pos³uch w innych sprawach. Jedni twierdz±, i¿ jad³a ona miêso w okresie jednego wielkiego postu, inni za¶, ¿e w trzech takich okresach. Dowiedzia³e¶ siê, czytelniku, o jej przewinie, zwa¿ teraz tylko, jaki owoc wyda³a jej zdro¿na intencja. Pracowa³a wiêc nad nawróceniem swego ma³¿onka i wys³ucha³ jej mi³o¶ciwy Stwórca. Jego nieskoñczona ³aska sprawi³a, i¿ ten, który tak srodze prze¶ladowa³, pokaja³ siê i pozby³ na ustawiczne namowy swej ukochanej ma³¿onki jadu przyrodzonego pogañstwa, chrztem ¶wiêtym zmywaj±c plamê grzechu pierworodnego. I natychmiast w ¶lad za g³ow± i swoim umi³owanym w³adc± posz³y u³omne dot±d cz³onki spo¶ród ludu i w szatê godow± przyodziane, w poczet synów Chrystusowych zosta³y zaliczone. Ich pierwszy biskup Jordan ciê¿k± mia³ z nimi pracê, zanim niezmordowany w wysi³kach nak³oni³ ich s³owem i czynem do uprawiania winnicy Pañskiej.

1 Chodzi o Boles³awa I zw. Srogim (zm. 967?) — ksiêcia czeskiego od 935 r.


Pewnie to wiecie ale  Ibrahim ibn Jakub to kupiec arabski i ¿yd. Nestor to ruski kronikarz  a Thietmar to biskup niemiecki nielubi±cy polaczków. Z ich tekstów mamy szcz±tkowe informacje o pocz±tkach  monarchii piastowskiej i nieco wiêcej o reszcie s³owiañskiej cha³astry. Ich relacje s± bardziej wiarygodne od  tego co kto¶ sobie wymy¶li na podejrzanych stronach internetowych o ¿yciu s³owian w pó³ziemiankach
5  Rozdro¿a / Drogowskazy / Odp: Poradnik kompletowania sprzêtu : Kwiecieñ 28, 2011, 03:54:46
Nie zgodzê siê ¿e wykonanie tarczy z desek jest jakie¶ specjalnie trudne jedyna ró¿nica pomiêdzy mroczno sklejkow± to dodanie dwóch poprzeczek i przeprowadzenie przez nie grubego rzemienia. Walka toporem duñskimi czy w³óczni± z tarcza przewieszon± przez ramie jest bardzo efektywna zw³aszcza na bitwach.
Vestar  zapomnia³e¶ napisaæ o najwa¿niejsze  rzeczy. Przed zakupem sprzêtu nale¿y dok³adnie zdecydowaæ kogo gdzie i kiedy chcemy odtwarzaæ. Bez tego i zorientowania siê jakie s± obecne standardy mroku obecnie mo¿emy siê naraziæ na kosztown± wymianê sprzêtu na bardziej spójny. Nie oszukujmy siê jest to hobby w którym kupuje siê sprzêt na lata a nie na pojedyncz± imprezê dlatego nie ma co inwestowaæ w sprzêt od którego siê odchodzi.
6  Odtwarzanie / ¯ycie codzienne / Odp: Wiedza to potêga : Kwiecieñ 28, 2011, 01:26:29
Nie jestem ekspertem w dziedzinie skandynawskiego folkloru ale od strony archeologicznej  "Magia Celtów i Wikingów"  wieje chaosem. Ju¿ we wstêpie autor podaje ¿e Celtowie ¿yli w 1500 pne co jest wielk± bzdur± i ³±czeniem ich z kultura halsztacka. Mo¿na na podstawie podobieñstw  wysuwaæ tezy o pochodzeniu  Celtów z kultury zachodnio halsztackiej ale  zmiany technologiczne i przemieszczenia osadnicze wykluczaj± ci±g³o¶æ i spójno¶æ i naszym rozumieniu kultury. Mam nadzieje ¿e do reszty ksi±¿ki autor podszed³ bardziej naukowo.
7  Odtwarzanie / Rzemios³o / Odp: Tarcze : Styczeñ 03, 2011, 23:18:57
Co do tarcz ukaza³ siê jaki¶ czas temu  artyku³ Paw³a M. Rudziñskiego o tarczach wczesno¶redniowiecznych z Acta Militaria Mediaevalia, tom V. Mam go na Pdfie jeno muszê  jako¶ w internecie go zamie¶ciæ a nie wiem jak. Polecam go gor±co  bo opisuje wiele znalezisk, oraz  bierze pod uwagê archeologie do¶wiadczaln± .
ps nie wiem gdzie zamie¶ciæ linki  do stony z tomi I i II.
8  Odtwarzanie / Krawiectwo / Odp: ¦redniowieczne problemy kobiet : Maj 11, 2010, 00:59:29
Z tego co wiem to do kobiecej bielizny nale¿a³o giez³o i tyle
ze ¼róde³  archeologicznych s± jakie¶ mêskie gacie rekonstrukcja poni¿ej
Z  etnografii  to s³ysza³em ¿e kobiety w plemionach koczowniczych nosi³y co¶ w rodzaju krótkich spodni zak³adanych pod spódnicê do jazdy konno. Nie jest wiadome jak g³êbokie korzenia ma ta tradycja ale sprawdzê dok±d siêgaj± jej najstarsze znane ¼ród³a.
 ps b±d¼   historyczna
9  Rozdro¿a / Karczma / Odp: Ranking trunków : Kwiecieñ 22, 2010, 03:01:41
gor±co polecam Kurpiowski dwójniak za 28z³ w krakowie naprawdê przedni i Bernardyñski  ciut tañszy dwójniak ale te¿ dobry.
10  Inicjatywy / Wyprawy / Odp: Wilczy Trop 2010 : Kwiecieñ 22, 2010, 01:12:03
Naprawdê wyst±pili¶cie w kolczych bezrêkawnikach?  Chichot Co do imprezy ma byæ z za³o¿enia mo¿liwie jak najbardziej historyczna dlatego jej regulamin ma byæ wdra¿any przez organizatorów (w przeciwieñstwie do wiêkszo¶ci imprez komercyjnych. )  Nie uwa¿am ¿e jest w tym co¶ krzywdz±cego dla lecz pcha ruch odtwórczy do przodu w stronê historyczno¶ci. Mrokiem nie jest to co nie jest praktykowane przez ludzi w ruchu odtwórczym lecz to co nie jest zgodne  z ¼ród³ami historycznymi i archeologicznymi i ogólnym stanem wiedzy na temat naszej epok (w granicach mo¿liwo¶ci 21w. i zdrowego rozs±dku). np moja przeszywka jest mroczna bo ma zbyt intensywny kolor niemo¿liwy do uzyskanie w ¶redniowieczu, chocia¿ jest parê osób w Polsce które te¿ ma takie i raczej nie ¶pieszy siê z ich wymian±.
Od znajomych  czêsto s³yszê ¿e wspó³cze¶ni "rycerze" i wikingowie maj± niewiele wspólnego z histori± i realizmem. je¿eli nawet osoby z poza ruchu zauwa¿aj± ¿e co¶ jest nie tak to tym bardziej musimy trzymaæ klimat. Jeste¶cie bardzo szybko rozwijaj±cym siê bractwem (z tego co pamiêtam) mam nadzieje ¿e nie pójdziecie w stronê pogoni za pieni±dzem i ilo¶ci± sprzêtu ale ku ulepszaniu detali i historyczno¶ci co moim zdaniem najlepiej buduje klimat i daje wiêcej zabawy. Jeste¶cie  m³odzi  i macie potencja³ mo¿ecie podnie¶æ poziom i staæ siê wzorem je¿eli bêdziecie siê staraæ i wyci±gaæ wnioski z b³êdów (nie tylko w³asnych  ).

Trzymajcie siê dzielne Woje Tomaszowskie.
11  Odtwarzanie / Midgard / Odp: Midgard i my : Kwiecieñ 21, 2010, 23:13:28
Zdaje mi siê i¿ po jednej stronie bêdziemy siê potykaæ przez co pozwolê siê wtr±ciæ. Oddzia³y Lubomira i jego sojuszników s± niezliczone i z tego co z nim rozmawia³em na wilczym tropie pod koniec marca szykuje siê du¿a bitwa. Wystawiê do niej dwóch ³uczników i zbrojnego chocia¿ mo¿liwe ¿e  od Knehini Krêgu Wojów Nadwi¶lañskich dojdzie 2 razy tyle.  w zwi±zku z tym ¿e planuje zbudowaæ proste machiny oblê¿nicze (pluteije ewentualnie perriere chocia¿ mam problem z udowodnieniem ¿e te drugie s± historyczne  ) proponuje zorganizowaæ wspólny transport na bitwê i z powrotem wynajêtym busem.

ps. Midgard powsta³ jako alternatywa spotkañ ruchu odtwórczego poza sezonem.
ps.2  przepraszam je¿eli powtarzam to co ju¿ wiecie.

Pozdrowienia z Krakowa. 
12  Inicjatywy / Wyprawy / Odp: Trening z Grodami Czerwieñskimi : Sierpieñ 20, 2009, 11:18:59
Cieszy mnie to.
13  Inicjatywy / Wyprawy / Odp: Trening z Grodami Czerwieñskimi : Sierpieñ 19, 2009, 22:08:39
hym... treningi   z Kniziem s± co 2-4 tygodnie  mo¿e siê w koñcu uda po x latach
14  Odtwarzanie / Krawiectwo / Odp: Kto, kogo i jak? : Sierpieñ 19, 2009, 22:04:27
Niemir ma racjê  nie mo¿na ³±czyæ  elemetów (nie tylko strojów ) z ró¿nych kultur na jednej osobie. Kupiec ruski handluj±cy towarami bizantyjskimi w Skandynawii z pewno¶ci± nie nosi³ szat modnych w kilku kulturach na sobie na raz. Normanowie przebywaj±cy przez d³u¿szy czas na s³owiañszczy¼nie wschodniej np jako najemnicy , zawodowi wojskowi czy kupcy mogli sobie pozwoliæ na noszenie ubrañ  do których byli przyzwyczajani zanim po poprzez w¿nianie siê   w rodzim± ludno¶æ zlali siê ni±.
Waregowie nie wystêpowali w ca³ej s³owiañszczy¼nie (to bardzo szerokie i niejedno znaczne okre¶lenie)  i nie wszêdzie ich kontakty by³y tak samo aktywne. 
15  Inicjatywy / Wyprawy / Odp: Trening z Grodami Czerwieñskimi : Sierpieñ 19, 2009, 21:16:05
Kolejny trening odbêdzie siê za dwa tygodnie w niedzielê 30 sierpieñ, miejsce i godzina taka sama jak wcze¶niej. Serdecznie zapraszamy! chêtni proszeni s± o napisanie do mnie na gg. 8636666
Strony: [1] 2 3 4
Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
Arcane Magic based on BlackDay by nesianstyles, Created by TechnoDragon.net | Buttons by Andrea

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

wataha-mgly szkoladuchow wojownicyburzy skandynawistyka wolfsparadise