Tytu³: PRAWA TDW Wiadomo¶æ wys³ana przez: Lestek Marzec 19, 2008, 20:45:00 Prawa
Preambu³a Pozycje i rangi s± ustalone tylko by przybli¿yæ nam realia minionych wieków, oraz wprowadziæ pewn± organizacjê. Jednak nie mo¿e doj¶æ do sytuacji w której kto¶ o wy¿szej pozycji gardzi, poni¿a, lub wykorzystuje osobê stoj±c± ni¿ej od niego w hierarchii. Wszyscy cz³onkowie Dru¿yny s± wobec siebie równi. Powodem dyskryminacji nie mo¿e byæ równie¿ wiek, p³eæ, wyznawana wiara, lub wykonywana praca. Ka¿dy ma mo¿liwo¶æ braæ pe³ny udzia³ w ¿yciu dru¿yny chyba, ¿e zakazuje tego inne prawo I W³adze: 1. Najwy¿sz± w³adzê w TDW posiada Jarl. 2. Jarl: - mianuje G³osiciela Praw i Godiego, którzy s± mianowani bezterminowo, mog± oni sami zrezygnowaæ lub zostaæ odwo³ani przez Allthing. Wydaje dekrety, postanowienia i rozporz±dzenia dotycz±ce wszystkich spraw zwi±zanych z TDW. Jarl sprawuje w³adze bezterminowo. - je¶li Dru¿yna uzna, ¿e Jarl nie wywi±zuje siê ze swojej roli, zwo³uje siê nadzwyczajny Allthing w celu oceny jego dzia³alno¶ci. Je¶li wniosek zostanie przyjêty nastêpuje g³osowanie. W przypadku 80% g³osów Jarl traci swoj± w³adzê. Ka¿da z klas spo³ecznych w Dru¿ynie posiada inn± si³ê g³osu *wolny - 1 g³os *starszy - 2 g³osy *thing (za wyj±tkiem Jarla) - 3 g³osy - g³osicielem Praw lub Godim mo¿e zostaæ wolny lub starszy. Automatycznie przy wyborze na G³osiciela Praw lub Godiego wolny zostaje starszym. 3. G³osiciel Praw: - Pilnuje przestrzegania wszystkich praw TDW, równie¿ zwyczajowych. - Zwo³uje Allthing. - Wraz z Godim przeprowadza Allthing. - Mo¿e mianowaæ Stra¿ników Praw, którzy pomagaj± mu w wype³nianiu obowi±zków. -Utrzymuje dyscyplinê w TDW - S±dzi cz³onków Dru¿yny - Trzyma pieczê nad historyczno¶ci± i rekonstrukcj± 4. Godi: - Wraz z G³osicielem Praw przeprowadza Allthing. - Zwo³uje uroczysto¶ci. - Przeprowadza uroczysto¶ci. - G³osi wiedzê o bogach. - Mo¿e dobieraæ pomocników, którzy pomagaj± mu w wype³nianiu obowi±zków. - Trzyma pieczê nad historyczno¶ci± i rekonstrukcj± - Os±dza w sprawach religijnych. W razie nieobecno¶ci G³osiciela Praw, s±dzi cz³onków Dru¿yny 5. Kodeks Dyscyplinarny - Zawiera katalog kar stosowanych w TDW II Organizacja: 1.Kandydat : - musi posiadaæ minimum 14 lat - nie ma prawa g³osu na Althingu. - gdy posiada skompletowany strój podstawowy (koszule, spodnie, [buty je¿eli nie chce biegaæ boso] lub sukniê, fartuch, [buty] ) na Althingu mo¿e ubiegaæ siê o przyjêcie do grona otroków swoj± wolê zg³asza G³osicielowi Praw. Ka¿de przyjêcie jest wpisywane do kronik TDW, musi zostaæ potwierdzone testem odno¶nie wiedzy historycznej. Test odbywa siê przed Godim i G³osicielem Praw. - kandydat nie mo¿e braæ czynnego udzia³u w bitwach. - ma obowi±zek przynajmniej raz w miesi±cu uczestniczyæ w treningu (zbrojnych lub ³uczników) albo w zajêciach przydatnych TDW np. w ciuchowaniu. - podczas okresu kandydackiego zbiera sprawno¶ci które wprowadzê go w dzia³alno¶æ naszej Dru¿yny, i pozwol± sprawdziæ cz³onkom czy jest gotowy na wst±pienie w nasze szeregi. Jest to dok³adnie opisane w dziale "Rekrutacja" 2.Otrok: - nie ma prawa g³osu na Althingu. - Nie mo¿e u¿ywaæ miecza, duna (dan axe), szabli, bu³awy, ozdób z innego metalu ni¿ mied¼, skór z wilka, nied¼wiedzia, lisa, elementów stroju w kolorze czerwonym, czarnym, niebieskim oraz ich bezpo¶rednich pochodnych. - w czasie Althingu, na którym zostaje siê otrokiem wybiera opiekuna z grona wolnych i starszych, gdy sam nie jest w stanie podj±æ decyzji w³adze TDW wybieraj± za niego. - w czasie Althingu mo¿e ubiegaæ siê o uwolnienie zg³aszaj±c swoj± wolê G³osicielowi Praw. G³osiciel Praw rozwa¿a kandydaturê po konsultacjach z Jarlem. Ka¿dy wolny i starszy mo¿e wnie¶æ g³os w sprawie uwolnienia siê otroka do G³osiciela Praw lub Jarla. Gdy pro¶ba o uwolnienie zostanie rozpatrzona pozytywnie na najbli¿szym Althingu odbêdzie siê ostatnia próba - walki. Otrok musi zdecydowaæ czy chce siê uwolniæ przez walkê wrêcz czy strzelanie z ³uku (zasady ustala Godi). Otrok mo¿e te¿ byæ uwolniony z pominiêciem próby walki na wniosek Jarla przy aprobacie Godiego i G³osiciela Praw. Ka¿de uwolnienie og³aszane jest przez Jarla na Althingu i podlega wpisowi do kronik TDW. - by móc przyst±piæ do uwalniania siê otrok ma obowi±zek przynajmniej raz w miesi±cu w okresie miêdzy Althingiem na którym siê chce uwalniaæ, a Atllhingiem go poprzedzaj±cym uczestniczyæ w treningu (zbrojnych lub ³uczników) albo ciuchowaniu, craftingu lub innej przydatnej dla Bractwa czynno¶æ. - ma obowi±zek p³aciæ sk³adki 3. Wolny: - powinien mieæ skoñczone 16 lat - ma prawo do g³osowania na Althingu. - mo¿e byæ opiekunem jednego otroka. - mo¿e dobrowolnie wst±piæ do stra¿y starszego. - Mo¿e u¿ywaæ kolorów czerwonego, czarnego i niebieskiego oraz ich bezpo¶rednich pochodnych, ale nie powinny one stanowiæ istotnego elementu jego stroju. - ma obowi±zek przynajmniej 2 razy w miesi±cu baræ udzia³ w treningach lub innych przydatnych dla TDW czynno¶ciach - ma obowi±zek p³aciæ sk³adki 4. Starszy: - starszym zostaje wolny zarz±dzaj±cy grodem posiadaj±cym, co najmniej 5 zbrojnych lub wolny wykazuj±cy siê odwag± w trakcie bitew, darzony powszechnie szacunkiem i uznaniem na wniosek Jarla przy akceptacji Althingu i braku sprzeciwu (veta) którego¶ z dotychczasowych starszych. Powinien mieæ ukoñczone 18 lat - starszy mo¿e posiadaæ stra¿ (do 5 osób) sk³adaj±c± siê z wolnych (podejmuj±cych dobrowolnie decyzjê o wst±pieniu do stra¿y danego starszego) lub niewolników wyznaczonych przez Jarla na wniosek G³osiciela Praw. W szczególnych przypadkach Jarl mo¿e czasowo pozwoliæ na posiadanie przez starszego wiêkszej ilo¶ci stra¿ników. - Mo¿e u¿ywaæ wszystkich historycznych kolorów i skór - obowi±zek przynajmniej 3 razy w miesi±cu baræ udzia³ w treningach lub innych przydatnych dla TDW czynno¶ciach -ma obowi±zek p³aciæ sk³adki III Funkcje 1.Osoby spe³niaj±ce jak±kolwiek funkcje mog± wydawaæ polecenia wszystkim otroka i wolnym, nawet je¶li nie s± oni im podlegli. Zabrania siê ³±czenia funkcji z innymi funkcjami lub rangami W TDW obowi±zuj± nastêpuj±ce funkcje: 2. Gospodyni\Cze¶nik: - jest odpowiedzialna\y za prowadzenie kuchni dru¿yny - przygotowuje potrawy na uczty - dogl±da spi¿arni dru¿yny i ewentualnie przed wyjazdem dokupuje potrzebne produkty - gdy nie mo¿e uczestniczyæ w jakim¶ wyje¼dzie wyznacza z po¶ród jad±cych uczestników kogo¶ na tymczasowe zastêpstwo - Gospodyni\ Cze¶niik jest osob± woln±, mo¿e mieæ otroków do pomocy, mo¿e wybieraæ sobie pomocników spo¶ród wolnych\starszych. 3. Zbrojmistrz -musi byæ starszym -pilnuje sprzêtu -szuka i naprawia usterki, mo¿e do tego wyznaczyæ osoby z dru¿yny -opiekuje siê nad miejscem sk³adowania sprzêtu -wydaje sprzêt odpowiednim osobom z dru¿yny - podczas wyjazdów odpowiada za sk³adowanie sprzêtu, jego rozmieszczenie oraz ewentualne zgubienie -mo¿e wyznaczaæ pomocników 4. Skryba - Trzyma piecze nad Kronikami i Kodeksem Dyscyplinarnym - Dokonuje wpisów w Kronikach i na wniosek Jarla, G³osiciela Praw lub Godiego w Kodeksie Dyscyplinarnym - Kroniki sk³adaj± siê z Kronik historycznych, opisuj±cych bitwy TDW oraz chwalebne dokonañ jej cz³onków oraz z Kronik Prawnych, zawieraj±cych dekrety postanowienia i rozporz±dzenia - Og³asza dekrety, postanowienia i zarz±dzenia ca³emu TDW 5. Stra¿nik Praw -mo¿e przeprowadzaæ w³asne treningi -mo¿e przywo³ywaæ do porz±dku osoby zebrane na Althingu -mo¿e wyja¶niaæ niejasno¶ci prawne - os±dza w drobnych sprawach - nie mo¿e os±dzaæ w sprawach w których jedna ze stron ma status starszego - zbiera sk³adki, informuje Jarla, G³osiciela Praw i Godiego w tej kwestii ich wp³ywania IV Allthing - jest zgromadzeniem wszystkich cz³onków TDW. - jest zwo³ywany, co najmniej 2 razy w roku. - jest prowadzony przez Godiego i G³osiciela Praw. - w czasie jego trwania (poza czasem zmagañ) nikt prócz Jarla, Godiego i G³osiciela Praw nie mo¿e posiadaæ broni. - w czasie Althingu odbywaj± siê zmagania. - w czasie Althingu odbywaj± siê przyjêcia, uwolnienia otroków oraz mianowania na starszych. - nadzwyczajny Allthing mo¿e byæ zwo³any przed bitw± w celu przyjêcia kandydatów do grona otroków. V Sk³adki: - sk³adki w TDW s± obowi±zkowe i wynosz± 5 z³ miesiêcznie. Sk³adki musz± wp³acaæ osoby od statusu otroka w z wy¿ do Stra¿nika Praw. - ze sk³adek s± dofinansowywane wyprawy TDW dla osób je p³ac±cych (osoby nie uiszczaj±ce sk³adek obowi±zuje pe³na odp³atno¶æ) oraz regulowane s± inne wydatki wspólne dru¿yny. - w ramach sk³adek mo¿na ofiarowaæ materia³y, rêkodzie³a, us³ugi przydatne dla TDW. W takim wypadku wysoko¶æ daniny okre¶la Stra¿nik Praw. Mo¿e posi³kowaæ siê zgodn± opinia Jarla i G³osiciela Praw lub Godiego. Tytu³: Odp: PRAWA TDW Wiadomo¶æ wys³ana przez: Bodvar Styczeñ 13, 2009, 20:11:18 Kodeks Dyscyplinarny
Przepisy ogólne Art. 1 Karami s±: a) æwiczenia fizyczne b) kondycyjne æwiczenia fizyczne c) renowacja sprzêtu d) „wiêzy milczenia” e) banicja tymczasowa f) banicja g) degradacja h) kara „¶mierci” Art. 2 1. Æwiczeniem fizycznym jest powszechne stosowane æwiczenie nie przekraczaj±ce mo¿liwo¶ci rozwojowych normalnego cz³owieka. Æwiczenia fizyczne wymierza siê w razach. Nie mo¿na orzec wiêcej ni¿ 20 razów. 2. Kondycyjnym æwiczeniem fizycznym jest zespó³ powszechne stosowanych æwiczeñ nie przekraczaj±ce mo¿liwo¶ci rozwojowych normalnego cz³owieka. Kondycyjne æwiczenia fizyczne wymierza siê w seriach. Seria sk³ada siê od 10 do 20 razów lub 6 okr±¿eñ. Kolejne serie nie mog± sk³adaæ siê z tych samych æwiczeñ fizycznych. 3. Renowacj± sprzêtu jest obowi±zek naprawy, konserwacji lub odtworzenia sprzêtu bêd±cego na wyposa¿eniu Dru¿yny. 4. „Wiêzami milczenia” jest zakaz odzywania siê do jakiegokolwiek cz³onka Dru¿yny przez okre¶lony czas. Nie mo¿e on byæ krótszy ni¿ godzina i d³u¿szy ni¿ 2 tygodnie. Za z³amanie „wiêzów” grozi kara 2 æwiczeñ fizycznych za ka¿de wypowiedziane s³owo oraz kara 5 æwiczeñ fizycznych je¶li jest to s³owo uznane w jêzyku polskim lub jakimkolwiek innym jêzyku za wulgarne. 5. Banicj± tymczasow± jest wykluczenie cz³onka Dru¿yny z treningu lub innego spotkania Dru¿yny do nastêpnego treningu spotkania. 6. Banicj± jest czasowe zrównanie statusu cz³onka Dru¿yny ze statusem kandydata. Nie mo¿e trwaæ krócej ni¿ 1 miesi±c i nie d³u¿ej ni¿ rok. 7. Degradacj± jest obni¿enie statusu cz³onka Dru¿yny. Mo¿na obni¿yæ tylko o jeden status w dó³. 8. „¦mierci±” jest wydalenie z Dru¿yny. Je¶li dana osoba zmieni³a swoje zachowanie i chce wróciæ w poczet cz³onków Dru¿yny, musi uzyskaæ jednog³o¶n± zgodê Allthing oraz widocznie zmieniæ swoje postêpowanie, które by³o powodem wydalenia. Zostaje przyjêta ze statusem otoka, bez wzglêdu na to jaki status mia³a wcze¶niej. Art. 3 1. W przypadku pope³nienia wiêcej ni¿ jednego czynu karalnego dopuszczalne jest ³±czenie kar. £±czna kara nie mo¿e przekroczyæ 100 razów æwiczeñ fizycznych, 30 serii kondycyjnych æwiczeñ fizycznych. 2. Je¿eli skazany po odbyciu kary pope³nia ten sam lub podobny czyn karalny zas±dza mu siê powtórzenie kary. Je¿eli po jej odbyciu pope³nia ten sam lub podobny czyn karalny mo¿na zas±dziæ karê dwukrotnie wy¿sz±. 3. Dopuszczone jest roz³o¿enie kary na mniejsze czê¶ci, je¶li jej wykonanie przekracza mo¿liwo¶ci skazanego. 4. Ka¿da kara powinna byæ wymierzana z rozwag± i sprawiedliwie, odpowiednio do warunków fizycznych osoby s±dzonej, nie mo¿e ona sprowadzaæ na karanego nara¿enie na utratê ¿ycia lub zdrowia. Czyny przeciwko porz±dkowi i bezpieczeñstwu. Art. 4 1. Kto swoim zachowaniem przeszkadza w prowadzeniu, treningu, allthing lub innego zgromadzenia Dru¿yny podlega karze od 5 do 20 æwiczeñ fizycznych, „wiêzów milczenia”, banicji tymczasowej. Art. 5 1. Kto nie szanuje sprzêtu poprzez jego: rzucanie, wykorzystywanie niezgodnie z przeznaczeniem lub z³e przechowywanie podlega karze od 5 do 20 æwiczeñ fizycznych. 2. Kto dokonuje czynu wymienionego w art. 5 u.1 z premedytacj± podlega karze od 2 do 10 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych. 3. W obu przypadkach mo¿na zas±dziæ dodatkowo karê renowacji sprzêtu. Art. 6 Kto u¿ywa s³ów przyjêtych w jêzyku polskim lub jakimkolwiek innym jêzyku za wulgarne podlega karze od 5 do 20 æwiczeñ fizycznych, „wiêzów milczenia”, banicji tymczasowej. Art. 7 1. Kto nara¿a innego cz³onka Dru¿yny na niebezpieczeñstwo poniesienia uszczerbku na zdrowiu podlega karze od 2 do 10 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych. 2. Kto dokonuje czynu wymienionego w art. 7 u.1 z premedytacj± podlega karze od 8 do 12 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych lub banicji do 6 miesiêcy. 3. W obu przypadkach mo¿na zas±dziæ dodatkowo karê renowacji sprzêtu. Art. 8 1. Kto nara¿a innego cz³onka Dru¿yny na niebezpieczeñstwo utraty zdrowia lub ¿ycia podlega karze od 10 do 20 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych, do 6 miesiêcy banicji, degradacji, „¶mierci”. 2. Kto dokonuje czynu wymienionego w art. 8 u.1 z premedytacj± podlega karze do 12 miesiêcy banicji, degradacji, „¶mierci” Art. 9 Kto nie przestrzega praw „¶wiatów” i systemów do których nale¿y Dru¿yna podlega karze od 10 do 20 æwiczeñ fizycznych, od 1 do 10 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych, „wiêzów milczenia”, banicji do 6 miesiêcy, degradacji. Czyny przeciwko dyscyplinie Art. 10 1. Kto nie wykonuje odpowiednich poleceñ podanych przez dowodz±cego podlega karze od 5 do 20 æwiczeñ fizycznych 2. Kto dokonuje czynu wymienionego w art. 10 u.1 wiêcej ni¿ 2 razy w danym obrêbie czasu podlega karze od 10 do 20 æwiczeñ fizycznych, od 1 do 5 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych. 3. W obu przypadkach mo¿na zas±dziæ dodatkowo karê renowacji sprzêtu. Art. 11 1. Kto nie wykonuje odpowiednich poleceñ wydanych przez swojego suzerena podlega karze od 5 do 10 æwiczeñ fizycznych. 2. Kto dokonuje czynu wymienionego w art. 12 u.1 wiêcej ni¿ 2 razy w danym obrêbie czasu podlega karze od 10 do 20 æwiczeñ fizycznych. Art. 12 1. Kto poprzez swoje zachowanie uchybia czci swojemu suzerenowi lub cz³onkowi wy¿szemu statusem podlega karze od 10 do 20 æwiczeñ fizycznych, od 2 do 10 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych, „wiêzów milczenia”, banicji tymczasowej degradacji. 2. Kto poprzez swoje zachowanie uchybia czci cz³onkowi Dru¿yny równemu mu statusem podlega karze od 10 do 20 æwiczeñ fizycznych, od 1 do 5 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych, banicji do 3 miesiêcy. 3. W obu przypadkach mo¿na zas±dziæ dodatkowo karê renowacji sprzêtu. Art. 13 1. Kto nie bierze udzia³u w treningu d³u¿ej ni¿ miesi±c, bez podania przyczyny podlega karze od 5 do 10 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych, banicji do 4 miesiêcy, degradacji. 2. Kto nie stawia siê na bitwê, bez podania przyczyny podlega karze od 10 do 15 kondycyjnych æwiczeñ fizycznych, banicji do 12 miesiêcy, degradacji. 3. W obu przypadkach mo¿na zas±dziæ dodatkowo karê renowacji sprzêtu. Obja¶nienie terminów kodeksowych Art. 14 1. Status jest to pozycja, któr± cz³onek Dru¿yny zajmuje w jej szeregach. 2. Raz jest to jedne pe³ne wykonanie æwiczenia. 3. Okr±¿enie jest to jedno pe³ne obiegniêcie wyznaczonego terenu. 4. Obrêb czasu jest to jeden trening, bitwa, allthing lub inna wyra¼nie zaznaczona jednostka czasu w której obecnych jest co najmniej 3 cz³onków Dru¿yny. 5. Odpowiednie polecenie jest to polecenie, które nie narusza godno¶ci, zdrowia, Honoru Wojownika i mo¿liwo¶ci fizycznych cz³onka Dru¿yny i zwi±zane jest z cz³onkostwem danej osoby w Dru¿ynie. 6. Honor Wojownika jest to zwyczajowa praktyka walki i czynno¶ci z ni± zwi±zanych praktykowana przez bractwa wczesno¶redniowieczne oraz wszelkie inne zwyczaje dotycz±ce zachowania siê Wojownika podczas bitwy i poza ni±. Przepisy koñcowe Art. 15 1. Kodeks wchodzi w ¿ycie z dniem jego og³oszenia. 2. Modyfikacji mog± dokonaæ Godi z G³osicielem praw po zatwierdzeniu przez Jarla lub sam Jarl. |